Projekt Technik – soutěž
Naše škola má v soutěži dva týmy.
Soutěžní tým číslo 1 (žáci 9. ročníku) řeší studii vrhacího stroje:
Patrik Grim
Martin Pitule
David Rothmaier
Michal Kosť
Soutěžní tým číslo 2 (žáci 7. ročníku) řeší studii jeřábového zařízení:
Filip Ševčík
Karel Týr
Josef Gajda
Studie vrhacího stroje
Dnešní název pro starověký a středověký obléhací válečný stroj je katapult. Katapulty často bývaly umístěny na vyvýšeném místě nebo na hradních věžích. Tyto vrhací stroje využívaly široké škály způsobů vystřelování projektilů, od torzního momentu zkroucených lan a šlach až po důmyslný systém protizávaží.
Ve starověku či středověku byly používány při obléhání měst, pevností či hradů, obzvláště za účelem zboření nebo poškození hradeb a tím umožnit proniknutí útočícího vojska.
Vaším úkolem pochopitelně nebude zbořit hradby, či zastavit útočící vojsko, ale sestavit model právě takového vrhacího zařízení, schopného vrhnout malý projektil (kuličku z alobalu) na co největší vzdálenost.
Studie jeřábového zařízení
Jeřáb je dopravní stroj z kategorie zdvihadel, který zdvíhá a poté přemisťuje těžké předměty respektive břemena, obvykle (ale ne vždy) pomocí kladnice a háku na laně. Používá se ve všech oblastech průmyslu (zejména v průmyslu těžkém), dále pak ve stavebnictví i jinde. Příbuznými stroji jeřábu jsou vrátky a nákladní zdviže.
Vaším úkolem při výběru tohoto tématu bude sestavit jeřáb schopný přepravit cílové břemeno z bodu A do bodu B. Hodnotit se bude především přesnost, rychlost a pochopitelně i nosnost jeřábu.
Pracovní postup
Soutěž je rozdělena do dvou částí, z nichž má každá následující body:
Teoretická část:
Studium teorie
Řešení zadaných příkladů
Prezentace tématu
Praktická část:
Programování aplikací spojených s tématem
Modelování zařízení na počítači
Stavba modelu zařízení ze stavebnice Merkur
Soutěž bude završena prezentací modelu žáků a vyhodnocením celé soutěže